Fredag och vi borde bara lyckliga

Den här boken är så viktig. Jag har lyssnat på tjejerna i Ångestpodden sedan dag 1 när dom kickade igång 2015 och när jag sen fick veta att dom skulle släppa bok blev jag så jävla glad. Det är inte bara boken som är viktig. Dom är viktiga. Att bryta tabun runt psykisk ohälsa är idag en av våra största samhällsfrågor. Tusentals (det räcker inte) människor mår dåligt just exakt nu pga ångest, bekräftelsebehov eller stress i vardag och på jobbet. Vi är inte gjorda att egentligen klara av det som tekniken ger oss. Ständigt uppkopplad, alltid påverkad av sociala medier osv. Det är hemskt! Må så vara att vi nu mår så himla dåligt, men vad värre är är att många inte får hjälp eller får känna att dom blir stöttade och förstådda. Det gör mig så arg.


Jag sträckläste den här underbart frigörande boken. Så sjukt bra, enkel och rak och igenkänningsfaktorn är många gånger skyhög. Alltså tjejer. Ni två är så jävla guld värda för mig och otroligt många andra i ett land där det inte är ovanligt att få höra ‘tänk inte på det’ eller ‘det är väl bara göra det ändå’. Eller varför inte ‘sånt pratar vi inte om’. Det gör vi visst. Tack vare såna som Ida och Sofie.

Varför mår vi egentligen så jäkla dåligt? Jag har såklart inte svaret där tyvärr men jag har tips som kan hjälpa när du inte riktigt vet vad du ska göra eller när ångest och oro blir för stor och för tung att hantera.

1. Sjung! Ja, jag menar det verkligen. Lyssna på bra musik och sjung bara. Detta är typ det absolut bästa jag vet när jag mår pissigt och är orolig.

2. Träna. Jaja, ingen direkt nyhet men ändå. Jag är så dum ibland och går ut alldeles för hårt för att sen inte orka alls, men sen jag började tänka att jag ska gå en timma oavsett hastighet och hur jag mår så har det gjort stor skillnad.

3. Skriv ett argt brev till Herr Oro och Fröken Ångest! Haha, alltså denna funkar bäst. Jag kan skriva flera jävla sidor där jag avreagerar mig på saker som hänt och inte hänt. Lite som en dagbok men mycket mer ilska. Jag behöver få ut irritationen så detta funkar fint för Moi.

4. Sluta skämmas. Det är ingenting som är dåligt med dig för att du inte klarar av att göra saker som alla andra verkar hantera hur lätt som helst!

5. Gör dig av med dåliga energier. Jag menar ‘vänner’ som inte stöttar eller närstående som inte fattar. Backa och se den stora bilden. Bryr dom sig verkligen om dig så kommer dom finnas där. Om inte så är det inte du som är problemet det är dom!

6. Sök hjälp! Det är ALDRIG varken fel eller dåligt. Våga medicinera, våga prata och våga inse att du just nu inte mår bra och behöver hjälp med att förstå vad som händer dig.

7. Acceptera att du inte mår bra just nu. Den här insikten hjälpte mig MEST!! Det var så skönt när jag slutade kriga och liksom gav upp för att sedan kunna samla styrka och kicka ångestens ass!

Jag skulle kunna lista hur många hjälpsamma saker som helst men just dom här har hjälpt och hjälper mig varje dag. Hoppas ni får rätt stöd och att ni vågar erkänna hur ni mår när ni inte mår så bra. Allt är inte Instagram-perfekt eller en dans på rosor. Ibland är det en dans i regnet och det är faktiskt inte så illa det heller.

Kram/ V

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.